EĞİTİM PROGRAMLARI
» FEN VE DOÄžA ( GEMS ETKİNLİKLERİ )
» OKUMA YAZMAYA HAZIRLIKLI OLMA
OYUN
Fidanın ışığa, çocuÄŸun oyuna ihtiyacı vardır. Okul öncesi eÄŸitim kurumlarında esas faaliyet oyundur. Her türlü etkinlik oyun psikolojisi ile uygulanır. Bir kurama göre oyun çocuÄŸun ileriki yaÅŸamının gerektirdiÄŸi uÄŸraÅŸ ve eylemlere bir hazırlıktır. Oyun oynayan çocuk, hem moral, hem duygusal, hem de entelektüel geliÅŸimini saÄŸlamış olur. Çocuk oyunla arkadaÅŸ iliÅŸkilerini ve paylaÅŸmayı öÄŸrenir. Kurallara göre oynamayı öÄŸrenir , kurallara göre oynadığı zaman da, yenilmekten korkmamak, karşı tarafın baÅŸarısını kıskanmadan alkışlamak gibi bir çok sosyal nitelikleri oyun sürecinde farkına varmadan kazanır. Çocuk bunları oyun yoluyla farkında olmadan kazanır. Çocuk oyun sayesinde iÅŸbirliÄŸini, toplum içinde beraberce yaÅŸamayı öÄŸrenir.Bu önemli etkinlik TanMaviBeyaz yuvamızda çok önemlidir. Bu etkinlikler için binamızda özel düzenlenmiÅŸ bölümler vardır. Ayrıca oyun araçlarımız ve materyallerimiz görüleceÄŸi üzere dünya standartlarındaki ölçülerde ve çok bol sayıda düzenlenmiÅŸtir. GeniÅŸ ve tam donanımlı bahçemiz de müsait hava ÅŸartlarında oyun oynamak için uygundur.Oyun; çocuÄŸu yetiÅŸkin hayata hazırlayan en etkin yoldur. ÇoocuÄŸun en önemli eÄŸitim araçları oyuncaklarıdır. Oyun insane ilÅŸkileri, yardımlaÅŸma, konuÅŸma,bilgi edinme, deneyim kazanma, psikomotor geliÅŸimi duygusal ve sosyal geliÅŸimi etkilediÄŸi gibi, zihin ve dil geliÅŸimi de etkiler.YetiÅŸkinler gözüyle oyun çocuÄŸun eÄŸlenmesi, oyalanması, baÅŸlarından savmak için bir uÄŸraÅŸ olarak görürler, oyun büyüktür.Oyun; çocuÄŸu yetiÅŸkin hayat hazırlayan en etkin yoldur,çocuÄŸun en önemli eÄŸitim araçları oyuncaklarıdır.Oyun ile insan iliÅŸkileri ,yardımlaÅŸma ,konuÅŸma, bilgi edinme,deneyim kazanma,psikomotor geliÅŸimi, duygusal ve sosyal geliÅŸimi etkilediÄŸi gibi, zihin ve dil geliÅŸimini de etkiler. YetiÅŸkinler çocuk için ciddi bir iÅŸtir. Çocuk oynadıkça becerileri artar, yetenekleri geliÅŸir. Çevresini ve bilinmeyenleri tanır, kendisi için anlaşılır duruma getirir. Problem çözme becerisine ait ilk tecrübelerini yine oyun içinde kazanır. Çocuklar oyun oynarken sosyalleÅŸir. İletiÅŸim kurma da zorlanmaz. GirdiÄŸi arkadaÅŸ gruplarına kolayca kaynaşır. Empati kurar,yani kendini baÅŸkalarının yerine koyarak karşısındakinin duygu ve düÅŸüncelerini anlar.Oyun oynayan çocuk birlikte hareket ederek iÅŸbirliÄŸini, yardımlaÅŸmayı ve en önemlisi paylaÅŸmayı öÄŸrenir. Sosyal hayatın içinde nasıl hareket edeceÄŸini kavrar.. Oyun içinde sürekli konuÅŸan çocuÄŸun sözcük daÄŸarcığı geliÅŸir. Soru sormayı, cümle kurmayı, hitap etmeyi, karşısındakinin sözünü kesmeden dinlemeyi ve konuÅŸma sırasının kendisine gelmesini öÄŸrenir. Enerjinin dışarı atılmasında ve fiziki geliÅŸmede oyunun yeri büyüktür, özellikle hareketli ve enerjik çocuklar oyun ortamında rahatlarlar.Bu dönemde çocuklar koÅŸarak atlayarak zıplayarak büyük kaslarını güçlendirir vücudunu koordine bir ÅŸekilde kullanmayı öÄŸrenir.Oyun sırasında çocuk pek çok ÅŸeyi kendi kendini deneyerek öÄŸrenir,kendisinde gizli güç olarak varolan yetenekleri geliÅŸtirirve ortaya çıkarır, birçok beceriyi zorlanmadan kazanır, yetiÅŸkinin ve dış dünyanın baskısından kurtulur.Bu açıdan ele alındığında oyunu geliÅŸtirici, eÄŸitici ve psiko sosyal iÅŸlevleri ortaya çıkmaktadır.
1-Oyunun geliÅŸtirici fonksiyonu: Çocuk hareketli oyunlarla kaslarını geliÅŸtirme fırsatını bulur el becerisini geliÅŸtirir,birtakım beceriler kazanır, birikmiÅŸ enerjisini oyun yoluyla harcamayı öÄŸrenir,Oyun sırasında çocuÄŸun bedeni hareket halindedir. çocuk bedenini ve bedeninin kısımlarını tanır,bunların görevlerini keÅŸfeder bunlardan yararlanmayı baÅŸarır.
2 Oyunun EÄŸitici fonksiyonu: Çocuk,oyun sırasında, küçük büyük, ağır hafif, az çok gibi birtakım kavramları kazanır.Renkleri, boyutları ve biçimleri ayırt etmeyi öÄŸrenir.
Oyun yoluyla çocuk çevresindeki nesneleri tanımayı cisimleri kullanmayı öÄŸrenir,
3 Oyunun Psiko Sosyal fonksiyonu: Çocuk,yetiÅŸkinin müdahalesine gerek kalmadan bazı gerçekleri oyun sırasında öÄŸrenir. KeÅŸfetme yaratma etkinlikleri ile zihinsel yeteneklerini harekete geçirir. Çaba harcamayı baÅŸladığı iÅŸi bitirmeyi ve bundan zevk almayı öÄŸrenir.Oyunlar çeÅŸitli ÅŸekillerde guruplandırılabilir. GeliÅŸim kuramcılarından Piaget, oyunları ÅŸu üç baÅŸlık altında ele almıştır,
1-Alıştırma oyunları:Bu oyunlar çocukların geliÅŸiminde duyusal motor dönem olarak isimlendirilen doÄŸumdan yaklaşık 2 yaşına kadar olan bölüme uyar, bu dönemde bebekler yavaÅŸ yavaÅŸ hareket etmeye baÅŸlamıştır ve zihinsel geliÅŸimde ise çevreden beÅŸ duyusuyla aldığı uyaranları birleÅŸtirip sınıflandırmaya çalışmaktadır, bebek çıngırağının rengini ve sesini alır ve sınıflandırır.
2- Simgesel oyunlar: Bu geliÅŸim döneminde 2 yaÅŸ ile 7 ve 8 yaÅŸları arasındaki dönemi içerir, bu oyunların içeriÄŸi alıştırmalardan simgelerle varsayım boyutuna kadar deÄŸiÅŸmektedir. Çocuk kendi gerçeklerini hareketlerle yaÅŸatmaktadır, bunun en belirgin örneÄŸi sanki varmış gibi oyunlardır.
3- Kurallı oyunlar: Bu oyunlar 7-8 yaÅŸlarından sonar kurulmaya baÅŸlar ve çocuÄŸu sosyalleÅŸmeye yönlendirir,bu dönemde ilk olarak kendinden büyüklerin oyunlarını taklit etmeye baÅŸlar, ayrıca oyunları baÅŸlangıçta belli bir yönergenin olduÄŸu ancak sonrasında çocuÄŸun serbest olduÄŸu oyunlar ve kurallı olan sabır ve çaba gerektiren oyunlar ÅŸeklinde de ayırmaya çalışabiliriz.Örnek olarak evcilik oyunu verilebilir.Oyunlar yapıları açısından da deÄŸerlendirilebilir.Yarışma rastlantı taklit yada dönerek yoÄŸunlaÅŸmayı içeren oyunlardan sözedilebilir.
2- Çocukların oyun dönemlerine ÅŸöyle sıralayabiliriz.
1-Tek başına oyun
2-BaÅŸka bir oyunu izleme
3-Paralel oyun
4-İş birliğine dayalı kurallı oyun
Tek başına oyun baÅŸlangıçta çocuklar için mümkün olan tek oyundur bu oyun biçiminde çocuklar arkadaÅŸlarıyla birlikte oynama giriÅŸiminde bulunmazlar. Bu evreyi izleyen bir diÄŸer oyun biçimi baÅŸka bir oyunu izlemektir. Burada diÄŸer çocuklarla iliÅŸki kurmadan sadece izler. Paralel oyun aynı oyun malzemesini kullanan çocukların yanyana oynamalarına karşı faaliyetlerini bağımsız sürdürmeleridir. İş birliÄŸine dayalı kurallı oyunda amaç topluca organize olmak belirli bir sonuca ulaÅŸmaktır.
Oyuncak Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
- Aileler genellikle kendi hoÅŸlarına giden oyuncakları çok erken yada çok geç alabilirler. Oysa oyuncak mutlaka çocuÄŸun yaşına ilgisine becerisine ve geliÅŸim düzeyine uygun olmalıdır.
-Akıllıca seçilmiÅŸ bir oyuncak çocuÄŸunuzun oyuncaktan ve oyundan en iyi ÅŸekilde yararlanmasını saÄŸlar.
- Bir oyuncağı almadan once tespit etmemiz gereken noktalardan biri de oyuncağın ne kadar süreyle çocuÄŸun ilgi alanında kalabileceÄŸidir.
- Oyuncak seçiminde en çok dikkat edeceÄŸiniz konulardan biri de oyuncağın saÄŸlamlığı olmalıdır.
-Oyuncak fonksiyonel olmalı fazla yapılanmış olmamalı yaratıcılığı sınırlamamalıdır.
-ÇocuÄŸa grup halinde oynayacağı oyuncaklar da alınmalıdır.
-Oyuncak ,sade ayrıntısız ve köÅŸeleri yuvarlak olmalıdır.
-Oyuncak çocuÄŸun kas kuvvetiyle orantılı olmalı ve ona zarar vermeyecek nitelikte kullanabileceÄŸi büyüklükte olmalıdır.
-Oyuncak satın alınırken titizlikle uygulanan bir cinsiyet ayrımı yapılmamalıdır. Bir erkek çocuk kız oyuncağı kız çocuk erkek oyuncağı ile oynamak isterse buna izin verilmeli.
-Oyuncak alırken konusunda bilgili ,deneyimli ve uzman satıcılardan alışveriş yapılmalı.
Unutmamalıyız ki oyun çocuÄŸumuzun kendi geliÅŸim sürecinde saÄŸlıklı bir hareket alanıdır. Bu esnada çocuÄŸumuzu sınırlandırmamalı onu zorlamamalıyız. Yaptığı ÅŸeyler için övmek, çocuÄŸumuza verebiliceÄŸimiz en güzel hediyedir. Oyunları çocukları oyalamak için geçirilen bir zaman olarak deÄŸil onlarla olan iliÅŸkimizi güçlendirmek için eÄŸlenceli fırsatlar olarak deÄŸerlendirmeliyiz.
