EĞİTİM PROGRAMLARI
» FEN VE DOÄžA ( GEMS ETKİNLİKLERİ )
» OKUMA YAZMAYA HAZIRLIKLI OLMA
SANAT EĞİTİMİ
Yaratıcı DüÅŸüncenin GeliÅŸtirilmesindeki Önemli Temel Okul öncesi kurumlarda çocukları oyun oynarken izlerseniz, kendilerinde var olan yaratıcılık potansiyellerini olaÄŸanüstü kullanabildiklerini rahatlıkla görebilirsiniz. YetiÅŸkinler çocuklara yeterli zaman ve uygun ortamlar saÄŸlayabilirse, çocuklar bu gizli güçlerini ortaya koyma fırsatı bulurlar ve çevrelerini ya da iç dünyalarını yansıtan öyküler üretebilir, heykeller yapabilir, köprüler, barajlar kurabilir, evler inÅŸa edebilir ve resimler çizip boyayabilirler.Okul öncesi eÄŸitiminin en önemli amaçlarından biri çocuÄŸun yaratıcılığının geliÅŸtirilmesidir.Yaratıcılığın geliÅŸtirilmesinde sanat eÄŸitimi programlarının önemli bir yeri vardır.Sanat programları çalıştığınız grubun ihtiyaçları doÄŸrultusunda düzenlenmelidir. DiÄŸer bir deyiÅŸle sanat programları:
Yaşantılara dayalı olmalı,
Uygulamaya olanak vermeli,
Sanatsal malzemeleri kullanacak beceri eğitimi sağlamalı,
ÇocuÄŸun estetik duyarlığını geliÅŸtirmelidir.
Sanat eÄŸitiminin bu dört özelliÄŸi, okul öncesi sanat programının temelini oluÅŸturur. Bu sıralananözellikler birbiri ile baÄŸlantılı olmasına karşın zaman zaman ağırlık birine ya da birkaçına verilebilir.Çocuklar sanatsal çalışmalar yapmaya her zaman hazırdırlar. Resim, müzik, tiyatro, drama, dans gibi sanat dalları çocuÄŸun yaÅŸantısında oyun olarak kendisini göstermektedir. Sanat, oyunun bir parçası yada kendisi olarak çocuÄŸun yaÅŸamında hep önemli bir yere sahiptir.Çocuklarla sanatsal çalışmalar yapabilmek için çevre, duyu, duyum, algı, algı alanı gibi önemli kavramların ne olduÄŸu, ne iÅŸe yaradığı konusunda bilgi sahibi olunmalıdır.ÖÄŸrenmenin gerçekleÅŸmesinde beÅŸ duyunun farkında olunarak kullanılması, duyumsanan ÅŸeylerindoÄŸru ve saÄŸlıklı algılanması önemlidir. Bunun için çocuÄŸun farklı alanlarda yaÅŸantılar geçirmesi gerekir. Çünkü çocuk sanat yaparken (resim, heykel, drama, tiyatro, dans vb.) daha günlük yaÅŸantılarından bir olaydan, bir nesneden, bir duygu veya bir kiÅŸiden yola çıkar. ÇocuÄŸun çevresinigözlemlemesi ve kiÅŸisel yaÅŸantıları öÄŸretmene belli bir birikim saÄŸlar.Küçük çocuklar duygusal anlamda bilgiye açlardır. Åžekillerden ve ayrıntılardan etkilenirler.Yerde yürüyen bir böcek, eriyen buzdan damlayan su tanelerini hayretle izlerler. Bu nedenle büyük heyecan yaÅŸatan bu ve benzeri yaÅŸantılar yetiÅŸkinler tarafından desteklenmelidir.YetiÅŸkinlerin rolü çocuÄŸunayrıntıları fark etmesine, zengin nesne kavramı oluÅŸturmasına ve bütün duyuları kullanmasına yardımcı olmaktır.Çocuklar bu ve benzeri yaÅŸantılardan yola çıkarak sanatsal çalışmalar yaparlar. ÖrneÄŸin bir resim çalışması için öncesinde bir konu belirlenip, konuÅŸulup canlandırılmadıysa çocuklar ÅŸu soru vesorunları dile getirirler.
*ÖÄŸretmenim ne çizeyim?
*Ne yapacağımı bilmiyorum.
*Nasıl yapacağımı bilmiyorum.
Bunun için belirlenen konu önceden konuÅŸulmalı, drama yolu ile canlandırılmalı, resim yaparken kullanılacak teknik konusunda bilgi verilmeli daha sonra resim yapmaya geçilmelidir. ÖÄŸretmen yada yetiÅŸkin çocuÄŸun sanatsal çalışmalar yapmasını desteklemeli, ona cesaret vermelidir.Bunun yanında çocuklar, sanat, sanatçı, sanatçıların yapıtları konusunda bilgilendirilmelidir.
*Sanat nedir?
*Sanat niçin yapılır?
*Sanat yapıtı nedir? gibi sorular çocuklara çok soyut gelebilir, onları ÅŸaşırtabilir.
Bu bilgilendirme beÅŸ-altı yaÅŸlarında daha etkili olmaktadır. Çünkü beÅŸ-altı yaşına gelmiÅŸ bir çocuk sanatçıların nasıl deÄŸiÅŸik insan, hayvan ya da nesne çizdikleri konusunu algılayabilir. Sanatçıların sanatlarını üretirken deÄŸiÅŸik malzemeler kullandıklarını gözlemleyebilir, öÄŸrenebilir. Burada amaç çocuklara sanat tarihi öÄŸretmek deÄŸil, onları zengin sanatsal mirasla tanıştırmaktır.
Sanat kültürün bir parçasıdır ve insanlık hakkında bilgi verir.
*Onlar kimdiler?
*Nasıl yaşadılar?
*Neler giydiler?
*Neler kullandılar?
*Nasıl iletiÅŸim kurdular? gibi. Sanatı ve sanatçıları tanıyarak büyüyen çocuklar, ayrıca farklı sanat akımlarını da tanıyabilirler, kendi algıları çerçevesinde bu bilgileri kullanabilirler (gerçekçi sanat, soyut sanat, gerçeküstü sanat,kavramsal sanat vb.) Sanat ve sanatçılarla tanışan çocuklar hem kendi ürettiklerini hem de sanatçıların yapıtlarını bir anlamda eleÅŸtirmeyi öÄŸrenebilirler. YetiÅŸtiriciler, sanat eleÅŸtirisi konusunda çocukları yönlendirebilirler.
ÖrneÄŸin;
*Bu gördüÄŸünüz nedir? (Resim, heykel, fotoÄŸraf, halı vb.)
*Ne gibi (biçimsel) özellikleri vardır? (büyük, yuvarlak, kare, yumuÅŸak, katı vb.)
*Nelerden yapılmıştır? (kağıt, boya, metal, kil, kumaş, mermer, tahta vb.)
*Sanatçı burada ne anlatmaya çalışmıştır?
*Bu çalışmayı nasıl anlatabilirsin?
*Size neler hissettiriyor? (mutluluk, üzüntü, acı vb.)
*Bu yapıtı sevdiniz mi? Neden?
Buradaki amaç çocuklara sanatsal bir bakış açısı kazandırmak, yaratıcılığı ve estetik duyarlığı geliÅŸtirmek ve kendi duygularını ifade etmeyi öÄŸretmektedir.
Kaynakça:Açev
Schirrmacher, R. (1998). Art and Creavite Development for Young Children. New York: Delmar
Publishers Inc. (Çev.:Suna Karaküçük)
